Amersfoort
0616946704
coach [at] marjolijnpeters.nl

In zak en as.

Hij had zo'n zin gehad in de brugklas en nu, al na een paar dagen, zag hij het niet meer zitten!

Wat er aan de hand was? Hij had huiswerk gekregen voor Frans (morgen) en Geschiedenis (begin volgende week). Het maken van de opdrachten, maar zeker ook het leerwerk zorgden ervoor dat hij het vertrouwen kwijt was. Dit ging toch nooit lukken!

Zijn moeder vond dat hij hulp nodig had en had hem meegenomen naar mij. Daar zat hij dan. Zijn tranen wilde hij, als stoere brugklasser, natuurlijk niet aan me laten zien.

Stap 1 - frustratie en emotie (h)erkennen, vertrouwen winnen.

Nadat ik hem groot gelijk had gegeven, dit kon hij inderdaad niet, keek hij mij verbaasd aan. Samen spraken we af om het woordje 'NOG' aan de zin toe te voegen en te voelen wat er dan gebeurde bij hem. Dus... "Dit kan je inderdaad NOG niet."

Deze zin gaf hem een beetje ruimte. De zin "Dit kan je inderdaad nog niet, maar je kan het wel van me leren." was de ingang die we nodig hadden voor de volgende stap.

Ik vertelde hem dat ik mijn Frans ook moest oppoetsen. Dat mijn kleine teentje toch best ver weg was en dat alles daarin verdwenen was of misschien nog wel verder weggezakt was... Dat we samen op ontdekking zouden gaan en dat ik hoopte dat hij mijn ongetwijfeld matige uitspraak van het Frans zou herkennen. Heel even zag ik een klein beginnetje van een glimlach.

Stap 2 - samen kijken wat hij al kan en wat niet.

Sommige woordjes herkende hij al wel, de meeste nog niet. We zijn de woordjes stuk voor stuk langs gelopen, samen kijken wat ze betekenen en hoe ze klinken. Al gaande weg nam hij er een aantal in zich op. Zo bouwden we nog meer vertrouwen op.

Stap 3 - we zijn aan de slag met de tips, hij durft het aan.

Zijn moeder zag haar zoon groeien. Hij ging rechtop zitten, ging actief meedoen en begon weer meer 'open te kijken'. Tijd voor het echte werk. Leren woordjes stampen. Zijn vertrouwen groeide nog verder. Zover zelfs dat hij blij de deur uitging. Hij weet nu hoe hij thuis verder kan oefenen en heeft zijn moeder alleen nog nodig om hem te overhoren.

Stap 4 - succeservaring en succes vieren.

Helemaal blij was hij! Op school vroeg de docente wie ze mocht overhoren. Het was tenslotte de eerste keer dat ze woordjes hadden moeten leren en dat kon best een beetje spannend zijn... Hij stak zijn vinger op en wist alle woordjes. Wat was hij trots!

Zijn moeder heeft zijn lievelingseten gekookt, want dat succes moest natuurlijk gevierd worden.

Stap 5 - volgende keer makkelijker.

Over Geschiedenis hebben we het ook nog even gehad. Met de tips die hij van mij gekregen had voor Frans en de uitleg bij Geschiedenis in de les, zou het leren van Geschiedenis waarschijnlijk wel lukken. Als hij hulp nodig had dan zou ik het van hem horen... En ja, we hebben nog even contact gehad over Geschiedenis. Hij is nog een extra keer bij me geweest. Samen hebben we gekeken naar wat hij al had gedaan en waar hij nu mee verder kon. Wat is deze jongen in één week tijd enorm gegroeid!

 

WOWcoaching & opstellingen
Mookhof 3, 3826KB AMERSFOORT
0616946704 | coach [at] marjolijnpeters.nl
Ook te volgen op Facebook

Copyright © 2007